Optymalizacja jest kluczowym elementem SEO, bez którego osiągnięcie wysokich pozycji w przypadku wielu witryn może być ciężkie do zrealizowania. Optymalizacja ma duże znaczenie szczególnie w przypadku pozycjonowania sklepów internetowych, portali oraz witryn posiadających dużą konkurencję. Nie bez znaczenia jest także optymalizacja w przypadku witryn firm lokalnych czy w mało konkurencyjnych branżach – w ich przypadku już sama optymalizacja może przynieść zadowalające efekty.
Witryna internetowa powinna być przyjazna zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników (Web Usability). Odpowiednia jej optymalizacja może poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania oraz korzystnie wpłynąć na ilość konwersji.
Brak odpowiedniej optymalizacji może przyczynić się do wahań pozycji w wynikach wyszukiwania czy nawet nałożenia kary przez Google za stosowanie niewłaściwych technik, z których właściciel witryny może sobie nie zdawać sprawy.
Tylko odpowiednio zsynchronizowane działania on page (optymalizacja) oraz off page (działania poza stroną) mogą przynieść skuteczne i trwałe efekty w postaci wzrostu pozycji i ruchu na stronie.